Doorgaan naar hoofdcontent

Er is er één jarig! En op vakantie naar Okt!

Rente berekenen en het land van Okt, dat stond deze week centraal bij rekenen. Maar ook was de juf jarig, deden we korfbalachtige activeiten met gym en testten we stoelen.

Land van okt en rente berekenen

Op vrijdag heeft groep 8 bij rekenen geleerd hoe het rekenstelsel in het Land van Okt is. Dat was leuk, maar verwarrend. We zijn gewend tot 10 te tellen, maar in het land van Okt tel je maar tot 8 (maar 8 - en dat is okt - maar dat is wel weer 10.)
Afbeeldingsresultaat voor land van okt
Groep 7 maakte kennis met het berekenen van rente. Hoeveel rente krijg je op je spaarrekening? Dit was leuk, maar ook wel lastig en wennen.

Ander onderwerp taal

We zijn met een nieuw blok begonnen bij taal. Het blok televisie is afgesloten en de komende weken gaan we de ruimte in (want dat is het thema). Ter afsluiting van hun blok hebben Lucas en Jordi nog een filmpje gemaakt van de school. De rest van de klas maakte quizvragen voor Kahoot.



Nieuw spel bij gym

Dinsdag hebben wij een nieuw korfbalachtig spel gedaan bij de gym. In dat spel moesten we in teams zo snel mogelijk in alle korven scoren. Donderdag deden we levend kwartet. Je moest zorgen dat je zes van dezelfde spullen op je mat kreeg. Samenwerken dus!

Wereldoriëntatie: testen en "online" naar het buitenland

Met biologie probeerden we te testen hoe je van kranten een sterke stoel kan maken. Dat is nog best lastig! Voor aardrijkskunde gaan we de komende dagen kijken in welke landen we online allemaal komen. Want als we Youtube kijken, doen we dat via Amerika! Of Japan?


Appeltaart op school

Juf Lizzy was woensdag jarig en trakteerde op appeltaart. Die had ze zelf gebakken en was erg lekker. We hebben ook nog spelletjes gespeeld om de verjaardag te vieren. Zoals levend memory, moordenaartje en krantenmeppertje.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Sneeuwwitje, Tennis en BomberBot

Het podium van Groep 3&4 en de Tennisles stonden centraal deze week, maar ook hebben we met Romeinse cijfers en de inhoud gerekend, en onze eerste les progameren met bomberbot!




Romeinse getallen & inhoud berekenenWoensdag heeft Groep 8 met Juf Marielle de Romeinse getallen ondekt, dat staat niet in cijfers zoal: 1-2-3-4-5-6-7-8-9, maar M-D-C-L-X-V-I, het was lastig, maar ook leuk! Groep 7 heeft de inhoud berekent met: dm³-cm³-km³ ,het was erg lastig

Tennis clinicOp dinsdag tijdens onze gym, kregen wij een Tennis clinic, het was erg leuk, sommige konden al erg goed slaan, maar iedereen kon het al goed, we moesten een wedstrijdje spelen, overslaan, mikken, pionnen omslaan en vangen. Podium en BomberBotGroep 3&4 hadden woensdag een podium, het ging over sneeuwwitje en de 14 dwergen, het was erg spannend voor de kinderen, maar wel leuk uitgevoerd. Groep 7&8 hebben de eerste les van BomberBot gehad, dat is een methode voor programmeren, Dit is de link naar de uitleg van BomberBo…

Groep 7 en 8 kijken op scholen

Groep 7 en 8 gingen samen naar het Cals IJsselstein. Met een paar auto's gingen ze naar het Cals IJsselstein. Ze gingen kijken naar welke middelbare school ze zouden willen gaan. Ze gingen daar 3 proeflessen doen : bij Aardrijkskunde gingen ze woorden opschrijven die te maken hadden met Aardrijkskunde.  Bij Nederlands gingen ze rebussen oplossen, codewoorden proberen te raden en een woord opschrijven die twee woorden kon den zijn. En ten slotte bij beeldende vorming gingen ze diepte maken met vetkrijt. Heel veel kinderen vonden het leuk op Cals IJsselstein. Er waren ook een paar bekenden op het Cals IJsselstein. Groep 8 gingen op de fiets naar het Cals Nieuwegein. Daar deden ze ook 3 proeflessen: Wiskunde en daar gingen ze kijken wat te maken met wiskunde had en ze gingen kijken met blokjes wat het gebouw zou zij door op het plaatje de voorkant te kunnen zien de zijkant en bovenkant, met Aardrijkskunde maakte ze een wolk met een potje met warm water en een lucifer die aan was en d…

Rekenen met pepernoten

In de aanloop naar het Sinterklaasfeest heeft groep 8 gerekend met pepernoten. Drie zakken van 500 gram werden hiervoor aangerukt. De kinderen onderzochten de ingrediënten van de pepernoten. Wist je dat er in één zak pepernoten zo'n 330 pepernoten zouden moeten zitten?
De kinderen hebben gecontroleerd of dit klopte, of dat Bolletje ons oplichtte. Gelukkig zaten er genoeg pepernoten in de zakken.
Behalve het berekenen van koolhydraten, vetten en suikers in 1 kg pepernoten, 500 gram pepernoten en 25 kilo pepernoten, hebben de kinderen ook met breuken gerekend en zelf enkele sommen getekend aan de hand van breuken.